tirsdag 17. august 2010

Halvveis!

Etter at PBL-prosjekt og artikkel ble godkjent før sommeren er jeg nå offisielt halvveis ORDENTLIG lærer!

Det er både gøy, deilig og ikke minst skummelt å vite at om to år er det alvor. Da er jeg ikke lenger "bare vikar", da nytter det ikke å riste oppgitt på hodet etter en time med et støy-nivå av en annen verden og levere liste med anmerkninger til kontaktlæreren, eller å si til vikarinnkaller at "DEN klassen nekter jeg å ha igjen!".

Men etter en forsommermåned tilbake bak kateterene på Høyenhall, der jeg traff en gjeng søte, lærevillige 1. klassinger (og ikke fullt så lærevillige 8. klassinger), etter å ha løpt rundt og lett etter en elev som fant det
for godt å stikke av og gjemme seg i buskene midt i gymtimen, og etter å ha nærmest blitt overfalt av tidligere elever som spør om hvorfor jeg ikke skal ha dem, så kjenner jeg bare at jeg GLEDER meg til det er min tur på ordentlig. Om to år, høsten 2012, da er det vikelig alvor! Da er det ingen øvingslærere som kritisk studerer hvert minste ord man kommer med. Ingen "sånn pleier ikke frøken gjøre det". Og ingen "vær litt kul da! Du er jo bare vikar, vi lover å ikke si at du ga oss fri til noen."


Men først står en høst med filitering av fisk og laging av komper på timeplanen, så nå er det på tide å brette opp armene, finne frem forklet og hårnettet og ta fatt på de to siste årene:)


Avslutter med hva en gjeng femteklassinger (mye omtalt som trollungene mine) mener kjenner tegner en god lærer:

En god lærer:

- Gir gode råd
- Er snill og blid og kul
- Skryter av elevene når det trengs
- Vet hva hun driver med
- Lar elevene skrive og prater ikke for mye
- Er ikke altfor streng (men kan være litt streng hvis klassen bråker)
- Viser et YouTube-klipp hvis elevene er flinke:)


Så da vet jeg hvert fall hva jeg jobber mot;) Jeg er klar og jeg gleder meg som en unge!

2 kommentarer:

  1. Eg trur ungane og gler seg til du vert ferdig utdanna! :) Flinkaste Kamomilla!

    SvarSlett
  2. Takk, vennen! :)
    Jeg håper hvert fall de blir fornøyde;)

    SvarSlett