tirsdag 6. mars 2012

Kontrastenes by

Vi har hatt noen fantastiske dager i Siem Reap, en by nord i Kambodsja. Vi har både opplevd turistlivets gleder, og sett mer av byens skyggeside.

I løpet av tre dager har vi:

*Sett Ankor Wat (nå slår læreren inn) - et gigantisk tempelområde; før hinduistisk, nå buddhistisk; begynt brygget på 1100-tallet av ... (og der stoppet det jeg fikk med meg. Les mer her hvis du er spesielt interessert.) - i soloppgang...


...og (litt av) resten av det gigantiske Ankor-området:

Ankor Thom

Buddhas ansikt? Kanskje... (De er vist ikke helt enige om akkurat det.) Uansett -  det var hvert fall over 300 sånne ansikter på det ene stedet vi var. Ganske stilig!


Btw; filmen Tomb Raider - Lara Croft ble spilt inn her. Det er ganske kult! 
(Du ser likheten mellom Angelina og Malin & meg...? :))


*Besøkt den flytende landsbyen: rett og slett en hel landsby som er bygd opp på båter og flåter!

Ingen tvil om hvor vanvittig heldige vi er som er født i Norge. Det lyste fattigdom lang vei...

...og det er ikke mye gøy å treffe små barn, helt ned i femårsalderen som (i stedet for å gå på skole) padler rundt i en balje, med en slange(!) rundt halsen, mens de sier "one dollaaa, one dollaaa" for å tigge til seg noen penger.

OG (bare for å understreke forskjellen på fattig og rik ennå mer...) vi har...

*Brukt kveldene på byens Night marked-er...

...der vi har spist gode middager...


...prutet oss gjennom en laaaang rekke slagboder (vi snakker gaver av høy asiatisk kvalitet! Det er bare å glede seg; dere hjemme:)) og ikke minst - stoppet innom spa-avdelingen og  sørget for at noen slitne føtter, etter uker i flip-flopper, nå er myke, nystelte og med fin lilla neglelakk på:) 

MEN

Tiltross for at 1/3 av landets befolkning lever under fattigdomsgrensen (her: 75 cent(!!) om dagen), tiltross for at de lever av å prøve å selge glitter og juggel, samt av å stelle føttene til svette turister; det er sjeldent jeg har truffet på så mange smilende mennesker og så mye livsglede på turen!


Hit vil jeg tilbake!!

1 kommentar:

  1. Dette er spennende lesing!! Veldig gøy! (sånn bortsett fra at jeg henger litt etter og er litt last year når jeg kommenterer nå.. men det får heller være! Kommentarer har jeg jo lovt deg!:)

    SvarSlett