søndag 15. januar 2012

Friluftsliv i alle verdenshjørner

Advarselen kom klar og tydelig fra læreren vår; den neste uken blir slitsom! Og nå, etter en uke med utprøving av det asiatiske friluftslivet, tror jeg kanskje jeg foretrekker Østmarka. For selv om det har vært en utrolig uke (virkelig!), er noen småting som gjør friluftslivet på Sri Lanka noe mer utfordrende enn i hjemlige trakter. 

F.eks. når man må overnatte på betonggulv (om det kan kalles friluftsliv kan vel diskuteres, men jeg hadde glatt foretrukket mose og liggeunderlag) hos Veddafolket (Sri Lankas urbefolkning) i et rom hvor man, før man legger seg, fjerner diverse kryp (denne gangen edderkopper) og krysser fingrene for at myggnettingen man tuller seg inn i holder myggen (som ligner mest av alt på reker) på trygg avstand gjennom natten. Og etter noen (harde) timer søvn, våkner til meget lokal mat, laget helt etter friluftsloven; på bål (takk Gud, for knekkebrød og nugatti!).   

Eller når man (trøtt og sliten etter mange timer på buss) ankommer nattens hotell. Og hotellet, som omtaler seg selv om et tre-stjernes øko-retreat, viser seg å være MEGET økovennlig; og består rett og slett av senger ute i det fri, dekket av hullete myggnetting. Men ingen fare; vi får beskjed om at det sjeldent er slanger og krokodiller i området…!


 Eller når man skal bestige et av Sri Lankas høyeste fjell – og ender opp med å klatre opp 5200 (!!) trappetrinn! Og når du først har kommet deg opp, med skjelvende bein og en kondis som aldri kom tilbake etter juleferien, innser du at før frokost må du gå NED de samme 5200 trappetrinnene. Det er kos å gå i fjellet (litt, hvert fall), men hvem i all verden synes det var en god idé å legge trapper? (Pappa – til sommeren tar vi Galdhøpiggen. Lett!) 

 Men så er det de tingene du ikke får gjøre i Østmarka: 

Som å mate ville apekatter; 



Og å holde en dag(!) gamle skillpadder 

Eller å stå på toppen av verden (Les: Adams peek) og nyte en ubeskrivelig soloppgang

 Og så må jeg innrømme jeg følte meg ganske kul da jeg humpet innover i bushen, i en gammel jeep, på jakt etter leopard og krokodiller. (Det har aldri føltes mer riktig å eie en KRIKvillmark-t-skjorte!) 


Og ikke minst; så føles det så UFATTELIG fortjent når man endelig kommer seg tilbake i sivilisasjonen, og kan nyte en bedre middag på Pizza Hut!

Lenge leve friluftsliv! 
(- men alt med måte;))

3 kommentarer:

  1. Pappa gleder seg til å bestige Galdhøpiggen til sommeren sammen med sin spreke datter!

    Hun må love å ikke vente på meg på vei opp.
    Husk pappa er passert 50 år !

    SvarSlett
  2. Du er flink, spreke du! :) Kan du ta med hjem ei skildpadde til meg?! Tror det kunne blitt en god venn for Henrik Ibsen! :D
    *Smask*

    SvarSlett
  3. Pappa: Oj... Ja, vi får kanskje prøve på det ;)

    Irene: Skal se om jeg kan finne noe spennede å ta med som Henrik Ibsen kan leke med:) Funker en kakerlakk, de er det endel av her;)

    SvarSlett