lørdag 11. desember 2010

It's the most wonderful time...

...of the year. Yeah right! I forrige innlegg kom jeg til skade for å skrive at å lese til eksamen nesten er greit, når julemusikken spiller i bakgrunnen og adventsstaken lyser opp. Vel, jeg tok feil! For all del, det er faktisk koselig med snøen som laver ned, så lenge man sitter god og varm inne, vel å merke. Det er bare det at det er en million ting (minst!) jeg heller kunne tenke meg å gjøre enn å pugge vitaminanbefalinger og kostråd (som jeg, by the way, ikke er i NÆRHETEN av å følge...) Det er så sykt mye mer fristende å lage ferdig julegaver, teste ut nye oppskrifter, vaske gulv, støvsuge, vaske klær, rydde, ta oppvasken osv. osv. osv. (You see the point!). Og det inkluderer ikke å stå opp flere timer før sola og stå utenfor biblioteket og vente på at det skal åpne klokken 8, eller å gå med flere lag med stilongser fordi gradestokken har beveget seg godt nedenfor -10(!!!) og likevel sitte og hutre og fryse, mens man prøver å fokusere på kompendiet noen få minutter, før tankene igjen vandrer til småkaker og julekort og finkjolen. Og til dere som har hatt ferie i lange tider allerede; det finnes andre statusoppdateringer! Når dere endelig drar dere opp av sengen, tre timer etter jeg ankom biblioteket, så er det lov å skrive noe annet en *J*U*L*E*F*E*R*I*E* på facebook. Det er greit, jeg skjønner tegninga, dere trenger ikke gni det inn!!

Og en annen ting; da jeg meldte meg på husmorsskolen (les: mat og helse), var det ingen som sa noe om lesing. Jeg skulle lære meg å lage mat, jeg! Og med julebord som eksamen virket det jo som tidenes år! :) Ingen sa noe om mikrobiologi og proteiner og stivelse og belgfrukter. Og ikke hjelper det at pensumbøkene ikke er på norsk engang. Mulig svenske gutter er kjekke, men å lese svensk er rett og slett håpløst! Nei, jeg føler meg lurt! 


Så i går, etter et par (høyst effektive) timer på biblioteket lot jeg karbohydrater være karbohydrater, og dro i dyreparken. Siden jeg gjorde tidens investering i januar, og skaffet meg et årskort, fant jeg ut at jeg fikk utnytte det en siste gang. Hva er vel bedre enn å gå rundt der, alene; uten små barn som hoier og skriker, og glemme alt som heter lesing og pugging for en liten stund. Herlig! 

Men dessverre, virkeligheten og bøkene innhentet meg, så nå er det bare å grave frem en siste rest av konsentrasjon, og holde ut et par dager til! Og om 6 dager, da er det undertegnede som is driving home for Christmas! :D

2 kommentarer:

  1. haha, jeg husker jeg likte spesielt godt din kommentar på face da en spurte hva DU hadde tenkt å ha som status-oppdatering den 16. - haha, plutselig er en ikke noe bedre selv heller ;) men nå er du drivinget home og nyter Christmasen - håper jeg, vell fortjent i alle fall! <3
    Og forresten - det slo deg aldri at husmorskole på et UNIVERSITET nødvendigvis må innebære en viss mengde sider pensum og jevnlige, SKRIFTLIGE eksamener og oppgaver??! Unnskyld, en skal ikke snakke om sånt nå, men måtte bare.. :)

    SvarSlett
  2. Bedre selv, jeg? Neida, på ingen måte! Gadd ikke prøve engang:P
    Men Janne, nå henger du deg opp i detaljer. Du ser, ifølge mamma har jeg en egen evne til å høre det jeg vil høre, så hang meg nok litt opp i det med julebord, og blokket ut det som evt. ble sagt om pensum og andre eksamner... ;P

    SvarSlett