tirsdag 14. desember 2010

Norske kostråd og deres utfordringer

Ja, overskriften sier vel sitt. Fortiden pugger jeg kostråd og vitaminanbefalinger og proteininnhold i ulike matvarer, så var vel bare et spørsmål om tid før det kom noe ernæringsstoff på bloggen og! 
Men det var disse kostrådene da, som er norske helsemyndigheters anbefalinger til hva vi skal spise. Og tanken er god den, det er bare det at det er ikke så lett å følge de...

Det anbefales...
1. ...et kosthold bassert på frukt, grønnsaker, fullkorn og fisk, og begrensede mengder rødt kjøtt, salt, tilsatt sukker og mettet fett. 
Kort sagt; et variert kosthold bassert på sunne matvarer. Og her starter jo problemene. For det er nemlig en lov som sier at det som er godt, ikke er spesielt sunt (med få unntak), og fisk, fullkorn og grønnsaker er ikke akkurat øvest på favorittmatlisten. Og med mindre varierte tacotyper og pizzatopping teller som variert kost, så dekker jeg ikke den heller.

2. ...balanse mellom energiinntak og energiforbruk.
Med mindre det bare er den nye badevekten min er har veldig vanskelig for bestemme seg fra dag til dag, så gjør de akutt-dårlig-samvittighet-treningstimene mine sitt til at jeg sliter litt på denne og.

3. ...minst fem porsjoner frukt, grønnsaker og bær hver dag.
Også kalt 5 om dagen. Og vet du? Det går faktisk ikke! For fem klementiner (eller fem druer, som en av mine vittige onkler sa), det tells ikke. Nei da; her skal det være fem FORSKJELLIGE frukt og grønnsaker. Og for å gjøre det ennå verre, så skal minst halvparten være grønnsaker. Og det er bare det at grønnsaker er ikke så himla godt, også er det så tiltak å alltid kutte opp salat (og det gjelder for så vidt også om å skrelle en gulrot eller to).

4. ...minst 4 porsjoner fullkorn hver dag.
Tja, nå har ikke jeg lest veldig nøye på innholdsfortegnelsen på kneipbrødet mitt (Kids - uten hele korn:P), men jeg tviler vel på at det dekker fire fullkornsporsjoner...

5. ...fisk tilsvarende 2-3 middagsporsjoner i uken.
TO TIL TRE?!? Jeg som følte meg vanvittig flink da jeg startet med fiskemiddag EN dag i uken (og det holdt i EN uke...).

6. ...å velge magre merieriprodukter.
Her begynner vi å snakke! Med tanke på at jeg ikke spiser smør og drikker kun ekstra lett-melk (tilsatt vitamin D ;)). Men, teller det fortsatt som magert når man har tilsatt 2-3-4 toppede skjeer nesquik...?

7. ...å velge magert kjøtt/-produkter, og å begrense inntakt av rødt og bearbeidet kjøtt.
Joda, kylling er godt det. Det er bare det at det er rødt kjøtt og, spesielt kjøttdeig! 

8. ...å velge matoljer, flytende margarin eller myk margarin.
Og der kom den loven om at det som er godt er usunt inn igjen. Dermed har det også en litt sunnere, ikke så god, erstatning. Men smør ER bedre enn olje, og noen ganger må smaken gå foran!

9. ...vann som drikke.
Å, jadda! LETT!! 1/9; ska sei!

10. ...å begrense inntaket av tilsatt sukker.
Og tilbake på jorda! Det er vel egentlig ikke så mye å si. Punkt 6 er forteller bare om toppen av isfjellet...

11. ...å begrense inntaket av salt.
Jeg vet ikke om det er smaksløkene mine det er noe galt med, men det meste trenger en god klype salt. Men til gjengjeld styrer jeg unna samtlige toroposer (mer eller mindre hvert fall, går man på Mat og helse, så går man på Mat og helse!), og de er jo de store synderene når det kommer til for høyt saltinntak. Så jeg tror vi tar 1/2 på den;)

12. Kosttilskudd er unødvendig for de fleste.
Vel... Etter å ha gått gjennom punktene over har jeg funnet ut at det er like greit at jeg tar de pillene. Sånn just in case!

13. ...30 min daglig fysisk aktivitet, tilsvarende hurtig gange.
Med tanke på at jeg har 15 minutter å gå til skolen burde jo det være det minste problemet i verden. MEN, greia var bare at jeg skaffet meg et busskort denne måneden, og når man har busskort og det er himla mange minusgrader, da er det jo for dumt å ikke bruke det... 

Det var ernææringseksperten sin det... Jada, det er herlig med eksamenslesing! Da er det på tide å ta fatt på vitaminer og mangelsykdommer. Man blir jo bare en smule paranoid av dette... 
Hvordan ligger du ann? :) 

4 kommentarer:

  1. Jeg satte opp et skjema nå nettopp fordi jeg skulle fylle inn alle anbefalingene på næringsstoffer og diverse mineraler og sporstoffer. Av nesten 20 (egentlig 40 med tanke på at menn og kvinner nesten ALLTID er forskjellige) så klarte jeg 4 (egentlig 8 da, :p) Så jeg må nok til å pugge enda litt mer jeg også! :s Vi får bare se frem til klokken 11 på torsdag! Da er det over (i alle fall for denne gang, det kan jo plutselig skje at vi må ta den om igjen til våren da, men den tid den sorg)! ;)

    SvarSlett
  2. Hei, Du er nok ikke alene om å føle at det er vanskelig å følge alle kostholdsrådene. Men egentlig er det ikke så vanskelig å få i seg 5 porsjoner frukt og grønt hver dag. Det handler om vaner og det handler om å planlegge og det handler om å ha fokus. Hvis du tenker deg at du skal spise litt grønnsaker til alle dagens måltider. Litt agurk og tomat på brødskiven til frokost, noen gulrøtter og tomater i matpakken, legg på tomater, løk, purre og squash på pizzaen, eller lag din egen salsasaus til tacoene med masse tomater og løk. Litt dipp med kålrot og blomkål til kvelds. Så er du i mål. Ikke tenk på det som en pekefinger. Men grønnsakene gjør maten bedre. Finn frem til matgleden. Og lykke til.
    Hilsen
    Elisabeth i 5omdagen.com

    SvarSlett
  3. Den er stas, Kamilla - kommentar fra 5omdagen.com på bloggen din! Haha, herlig! Jeg kommer gjerne til dipp m kålrot og blomkål en kveld på nyåret - lenge leve nyttårsforsett!! :)

    SvarSlett
  4. Anine: Nå er heldigvis eksamen bestått, og det er leeeenge til neste!! :D (Og den skal du ha i Asia, heldiggris! :))

    Elisabeth: Takk for tips! Nytt år, nye muligheter, så får vi se hvordan det går:)

    Janne: Ja, ikke skjønner jeg hvordan hun kom inn på her, men det er jo moro! Og du er veldig velkommen med dipp og kålrot (men blomkålen kan du ha for deg selv, jeg bryr meg ikke om hvor sunn den er - den er ekkel...). Kom, kom! :)

    SvarSlett